Re: Definicja „Ja” i rola indeterminizmu

@MM: „To, że brak „D” nie pozwala na kontrolowanie działań, nie oznacza negacji wolnej woli.”

Powtorze jeszcze raz: indeterminizm jako negacja determinizmu przyczynowo – skutkowego, nie pozwala tak samo jak w przypadku determinizmu przyczynowo-skutkowego na kontrolowanie naszych decyzji / dzialan, zatem neguje istnienie tak definiowanej wolnosci naszej woli. Czyli rozumianej w taki sposob, ze jako autnomiczny podmiot robie to co chce, a nie to co musze / co jest poza moja swiadomoscia wymuszone przez przeszle zdarzenia (determinizm), lub to co jest „wynikiem” przypadku absolutnego / losowosci obiektywnej, (co jest rowniez rownoznaczne z brakiem kontroli autonomicznego podmiotu nad takim (przypadkowym) dzialaniem).

Standardowy argument przeciwko WW nie postuluje, ze tylko calkowita determinacja i calkowita przypadkowosc podwazaja wolna wole, lecz ze zarowno koniecznosc, jak i przypadkowosc w kazdej mierze czy kombinacji tak samo podwazaja WW.

@MM: ” Są poważne przesłanki, że wolna wola (WW) nie istnieje. Procesy mózgowe temu zaprzeczają. Pewne systemy maja możliwość wyboru, czyli mogą realizować procesy wolicjonalne, mogą działać zgodnie ze swoją wolą, która w żadnym razie nie jest wolna (one też nie mają WW)”

Otoz to. Tak wiec zarowno na gruncie logiki jak i doswiadczenia empirycznego wolnosc naszej woli zdefiniowana jak wyzej zostala zanegowana.